NN Markedsdata solgt til Bisnode

Kære netværk, Efter næsten 5 års ejerskab er NN Markedsdata ApS efter en struktureret salgsproces solgt til Bisnode a/s. Det har været en meget lærerig proces med Deloitte og KromannReumert på køber siden samt Clearwater, Lett og Beierholm på sælger siden. Afslutningsfasen i en sådan salgsproces skærer hjørnerne af nattesøvnen og kompromis bliver til en…

Kære netværk,

Efter næsten 5 års ejerskab er NN Markedsdata ApS efter en struktureret salgsproces solgt til Bisnode a/s.
Det har været en meget lærerig proces med Deloitte og KromannReumert på køber siden samt Clearwater, Lett og Beierholm på sælger siden. Afslutningsfasen i en sådan salgsproces skærer hjørnerne af nattesøvnen og kompromis bliver til en kunstart.
Jeg er dog meget tilfreds med, at kunne overdrage en sund virksomhed i vækst og dygtige medarbejdere til en respekteret kollega som Bisnode. Nedenfor viser grafen den rejse vi har været igennem, og skulle du have 5 min., så uddyber jeg lidt af rejsen her…


Den 20. december 2011 kl. 12.05 stod jeg på ølkassen foran ca. 35 medarbejdere og fortalte dem, at NN Markedsdata var reddet.
Inden da var de som en del af ”De Gule Sider” gået konkurs efter en meget hård deroute. Da opkaldet omkring denne investeringsmulighed i forretningsenheden NN Markedsdata kom fra Per Kirchner, var mit forhold til De Gule Sider ikke andet end et sted, hvor man søgte telefonnumre. For Per var sagen en ganske anden, da han via TDC havde haft en stilling der og faktisk var med i processen, da TDC solgte De gule sider til European Directories for ca. 5 milliarder i 2005.

Jeg trak på netværket, og alle var enige om, at NN Markedsdata var en guldklump, der var trukket ned af driften i De Gule Sider. Jeg var ikke helt enig, NN Markedsdata havde sine egne udfordringer. Min konklusion blev dog, at der var kæmpe potentiale og det var værd at rekonstruere som en selvstændig virksomhed.

Jeg har været mine mails igennem og kan se, at der gik ca. 3 uger fra konkursen til budrunden var overstået. Derefter et par dage til at kurator og jeg fik de sidste knaster væk og fik underskrevet en købsaftale. Aftalen endte med at jeg stod med 85 % ejerskab og derved hovedansvaret.

Lige inden jeg præsenterede det nye ejerskab for medarbejderne, kom den daværende direktør og meddelte, at han havde fået et andet jobtilbud – det var kommet som et lyn fra en klar himmel?! Der stod jeg så med et ”kørende” firma, intet regnskabssystem og i bedste Olsen Banden stil – så lå kontrakterne fysisk i et pengeskab. Dertil skulle vi være ude af lokalerne inden nytår….

De første 30 dages ejerskab var sindssygt. Jeg husker specielt juleaften, hvor jeg lod som om, at jeg gik i seng kl. 01 sammen med resten af familien, men stod op igen og arbejdede videre. Da det var morgen gik jeg i seng 15. min før uret ringede, og lod som jeg havde sovet igennem! Nu er jeg slank af bygning, men på 30 dage tabte jeg mig næsten 3 kg., og søvn, det var noget andre dyrkede.
Som du nok kan gætte, så blev der fundet lokaler, opsat regnskabssystemer og firmaet kom i normal drift.

Siden da fik vi ansat en fantastisk direktør, der i samspil med medarbejdere, eksterne konsulenter fra Mercuri og andre har været med til at ændre virksomhedens kultur og søsætte den værdibaserede tilgang til kunderne. Vi er gået fra en ”mig mig mig” til en ”vi” kultur. I starten var der så stille i salgsafdelingen, at man kunne høre en nål falde på gulvet. Dette er ændret og i dag kommer der et ”brøl” af liv, når man træder ind af døren og de arbejder sammen som et fantastisk team.

Det har selvfølgelig ikke kun været hårdt arbejde, der har også været plads til paintball, for mange sjusser og en sving om eller to er det også blevet til (de holder fantastiske fester)…

Når folk spørger, hvordan det er at være selvstændig, så siger jeg altid: ”Det starter med en god idé og så ender man med at blive administrator”. Denne virksomhed er lidt det samme: Jeg elsker at være i ”maskinrummet”, men i respekt for ledelsen – så skal ejerskabet og bestyrelsen holde en vis afstand. De skal have råderum til at drive virksomheden efter den strategi, de har skabt, og som bestyrelsen har godkendt.

Når man så står derude og betragter sin virksomhed og skal holde sig i skindet, så tænkte jeg at tiden var inde til at finde noget nyt at skrue i.

Man skal huske på, hvem man er og for mit vedkommende er det projektet eller nogen vil måske kalde det rejsen – der får mit hjerte til at banke. Derfor kan det ikke være anderledes, denne fantastiske virksomhed skal videre i sit ejerskab og jeg er pave stolt af det, vi sammen er blevet til.

Al held og lykke ønskes på den næste del af rejsen

De bedste hilsner,

Poul Thyregod